logo

Community

19/05/2021 |

NID

Nieuwe single van Leonard Luka

De nieuwe single ‘Crossfield’ van artiest en songwriter Leonard Luka is uit, de tweede release van zijn EP ‘Mimicry’. Een nummer over zijn Indische en Molukse roots en hoe hij daarin voor zichzelf een weg moet zien te vinden. Hieronder de toelichting geschreven door Leonard Luka. Ik ben Leonard Luka, een half Indische/half-Molukse muzikant/artiest uit […]

03/05/2021 |

NID

Het Indisch Herinneringscentrum

Het Indisch Herinneringscentrum houdt de herinnering levend aan de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië, de daaropvolgende Bersiap, dekolonisatie en migratie. Indisch Herinneringscentrum, Indisch geheugen voor de toekomst Het Indisch Herinneringscentrum is één van de vier nationale herinneringscentra van de Tweede Wereldoorlog. Het Indisch Herinneringscentrum is dé plek waar je terecht kunt voor de […]

Ode aan Bali

Mooi eiland met jouw vele Goden, jouw mooie bloemen, jouw flamboyant, jouw blauwe luchten jouw fauna, jouw gouden strand. Jouw geuren en kleuren, jouw heerlijke vruchten, een herinnering uit mijn jeugd. Jouw lieve mensen, jouw glimlach telkens weer. Jouw dans en gamelanmuziek jouw vele offers, soms droom ik en voel ik jouw mystiek jouw tjitjaks […]

01/12/2020 |

NID

Nasi Gudeg eten?

NASI GUDEG is een typisch gerecht uit de stad Joyakarta met een scala aan bijgerechten. Bijvoorbeeld: tofu, tempeh, (bacem) eieren, sambal goreng Krecek en de Ayam gudeg. Terwijl de Gudeg zelf is gemaakt van Tewel (jonge jackfruit). De nasi Gudeg is erg populair vanwege de heerlijke aroma van verschillende gerechten, de hartige smaak en de […]

30/11/2020 |

NID

Heb je nog rijst over?

Daar kan je heerlijke nasi goreng simpel van maken!Sambal Oelek, klein stukje Terasi, 1 of 2 teentjes Knoflook en een kwart Rode ui even fruiten oftewel “gongso” in olie.Daarna een eitje erin en als laatste de rijst. Goed mengen, even laten bakken en je hebt een heerlijke nasi goreng.P.S. Zout naar smaak toevoegen en minder […]

19/11/2020 |

NID

Waarom moet er een Nationale IndischeDag zijn?

Moet er iets bewaard blijven voor ons nageslacht? Wat moet er bewaard blijven? Als levensgenieter en altijd “in” voor een feestje vind ik dit een mooi initiatief en ik hoop dat het nog heel lang gevierd kan worden! Als wij het nu jaarlijks vieren dan heeft het nog iets tastbaars, omdat wij er nog zijn. […]

06/10/2020 |

mimin

Nasi Campur

Nasi Campur heb je in verschillende soorten met tientallen variaties. Het is één van de typische Indonesische maaltijden en bestaat uit witte rijst geserveerd met verschillende bijgerechten in kleine porties. Zoals vlees, groenten, pinda's, eieren en crackers, bijgerechten die bedacht worden door de voedselverkopers. De Nasi Campur (ook wel Nasi Rames genoemd) kan gegeten worden […]

24/09/2020 |

mimin

zomaar een Sawah

een sawah op Bali
Stadhoudersring 45 
2713 GA Zoetermeer
Tel. 079 - 316 63 08
© Nationale Indische Dag 2020
crossmenuchevron-down