In 2024 valt de Nationale IndischeDag op zondag 25 augustus
Op zondag 27 augustus 2023 vond in De Brug te Reeuwijk de 11e Nationale IndischeDag plaats. Wat begon als een zorgvuldig voorbereide bijeenkomst groeide uit tot een bijzonder geslaagde dag waarop de Indische cultuur, ontmoeting en gezelligheid centraal stonden. De zaal vulde zich met een zeer gevarieerd publiek van verschillende leeftijden en achtergronden, die gezamenlijk genoten van een warme en ontspannen sfeer.
Al vroeg waren de vrijwilligers van Stichting Adinda druk in de weer met de opbouw van de zaal. Met veel enthousiasme en plezier zorgden zij ervoor dat alles tot in de puntjes was voorbereid. Ook na afloop werd de afbouw gezamenlijk aangepakt, waarbij opnieuw de saamhorigheid en het vrijwilligersgevoel duidelijk zichtbaar waren. De groepsfoto op de flyer laat zien hoeveel betrokken mensen zich hebben ingezet om deze dag mogelijk te maken.
Muziek, entertainment en ontmoeting
De muzikale omlijsting was in vertrouwde handen van The Rocking Players, die met hun aanstekelijke repertoire de bezoekers regelmatig de dansvloer op kregen. Hun optreden zorgde voor een feestelijke sfeer en veel herkenning bij het publiek.
Als bijzonder intermezzo trad Rob Joling op. Zijn optreden werd enthousiast ontvangen en vormde een mooie afwisseling binnen het programma. De combinatie van muziek, entertainment en gezellig samenzijn maakte de middag en avond compleet.

Kunst en creativiteit
Ook de kunst kreeg een prominente plaats tijdens de Nationale IndischeDag. De bekende kunstschilders Trees Arnold, Steffie Wilson en Chris Antonie waren aanwezig met indrukwekkende exposities van hun werk. Bezoekers konden niet alleen genieten van de kunstwerken, maar ook deelnemen aan een inspirerende workshop schilderen. Hierdoor ontstonden mooie gesprekken over creativiteit, cultuur en persoonlijke verhalen.
Heerlijk Indisch genieten
Zoals bij iedere geslaagde Indische bijeenkomst speelde ook het eten een belangrijke rol. Bezoekers konden volop genieten van heerlijke Indische gerechten en snacks. Er was voor ieder wat wils: van smakelijke nasi-rames tot gado-gado, tahu telor, urap ketan, bubur Madura, lumpia basah en vele andere lekkernijen. De geuren en smaken brachten herinneringen tot leven en zorgden voor veel waardering onder de aanwezigen.
Een dag om trots op te zijn
De Nationale IndischeDag 2023 bewees opnieuw hoe belangrijk het is om de Indische cultuur, geschiedenis en tradities met elkaar te blijven delen. Dankzij de inzet van de vrijwilligers van Stichting Adinda, de muzikanten, artiesten, kunstenaars en alle bezoekers werd het een dag vol warmte, verbondenheid en plezier.
Met veel mooie herinneringen kijken we terug op een zeer geslaagde editie van de Nationale IndischeDag. Een dag waarop de Indische gemeenschap samen vierde wat haar verbindt: de Nationale IndischeDag.
Zie videoNationale Indische Dag 2023
Tot ziens op zondag 25 augustus 2024, de volgende viering van de Nationale IndischeDag
Een bijzonder moment van historische betekenis vond plaats op 15 augustus in het Bos der onverzettelijken in Almere, toen het langverwachte Indisch Monument Flevoland werd onthuld door gedeputeerde Chris Janssen van de provincie Flevoland en burgemeester van Almere Hein van der Loo, tijdens een indrukwekkende herdenking. 
Dit monument, dat een eerbetoon is aan de slachtoffers van de 2e wereldoorlog in Nederlands-Indië, zal dienen als een blijvende herinnering.
Het Indisch Monument, werd onthuld in aanwezigheid van politieke vertegenwoordigers en in totaliteit bijgewoond door een kleine 300 aanwezigen. De onthullingsceremonie was een ontroerend en inspirerend moment.
Het monument zelf, een prachtige moderne weergave is ontworpen door de Almeerse kunstenaar Frea Lenger. Het kunstwerk met de naam “omarmen” heeft een majestueuze uitstraling van glimmend RVS met daarbinnen de 3 kleuren van de Flevolandse vlag en uiteraard een afbeelding van de Melati.
Tijdens de herdenking spraken verschillende sprekers van de 3e generatie en benadrukten het belang van het herdenken, de verhalen van toen door te blijven vertellen zodat het oorlogsverleden bij jongere generaties van betekenis blijft, voor hun eigen identiteit en tegelijkertijd het besef, dat we onze vrijheid en vrede moeten koesteren.
Wij kijken terug op een gedenkwaardige herdenking, waarbij het nieuwe monument zal dienen als verbindende kracht van erfgoed en geschiedenis voor volgende generaties.
* met dank aan Lex Burgersdijk die dit artikel heeft ingezonden.
Voorafgaand aan de jaarlijkse herdenking op 15 augustus bij het Indisch Monument in Den Haag vinden er in de Koninklijke Schouwburg en op andere locaties in Den Haag activiteiten plaats. Een aantal Haagse en Indische organisaties heeft daarvoor de handen ineengeslagen.
Voor de agenda van de activiteiten Klik Hier
Op 15 augustus 1945 kwam er een einde aan de Tweede Wereldoorlog in toenmalig Nederlands-Indië en daarmee in het hele Koninkrijk der Nederlanden. Alle slachtoffers van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië worden jaarlijks op 15 augustus herdacht bij het Indisch Monument in Den Haag.
Meer informatie: Klik hier
De Nationale Herdenking op 15 augustus bij het Indisch monument in Den Haag zal ook dit jaar in de avonduren plaatsvinden en live op NPO 1 worden uitgezonden. Dat is besloten na een evaluatie van de editie van vorig jaar.
Op het veld bij het Indisch monument woonden toen meer dan 3000 mensen de herdenking bij. Volgens Stichting Kijkonderzoek schakelden 1,4 miljoen kijkers in op NPO 1 voor de live-registratie. Gemiddeld keken er ruim een half miljoen (527.000) mensen. Niet eerder keken er op 15 augustus zo veel mensen naar de live-uitzending van de NOS.
Tijdens de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 wordt stilgestaan bij het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden.

Informatie over het programma van de Dekoloniale Indonesië Nederland Herdenking 2023.
Klik Hier
Op 15 augustus is de landelijke herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië. Bij het Indisch Monument Sawah Belanda in Arnhem staan wij op deze dag ook hierbij stil en gedenken wij de Indo’s die door de koloniale tijd zijn ontstaan en na de revolutietijd naar Nederland zijn gekomen.
Het Indisch Monument staat in park Sacré Coeur dat in 2006 door wijlen beeldend kunstenaar Joyce Bloem in samenwerking met haar zus Marion Bloem werd gerealiseerd. Het monument omvat een sawah (natte rijstvelden in terrasvorm) met zeven granieten pagina’s die rondom het rijstveld-landschap ‘zweven’. Op de granieten platen staan flarden van verhalen: vertellingen uit de mond van Indische mensen zoals ze zijn opgetekend door de auteur Marion Bloem.
Klik hier om verder te lezen

Voorzitter Henk Beijen van de stichting Payung (links) is blij met de veteranen uit de regio Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht die onder commando van majoor Paul Kelling (rechts) zondag de Bergse Indië-herdenking bijwonen. © Tonny Presser/Pix4Profs
De jaarlijkse Indië-herdenking in Bergen op Zoom krijgt zondag 13 augustus een dubbele primeur. De bijeenkomst vindt voor het eerst plaatst op het Thaliaplein en wordt bijgewoond door veteranen van de Brabantse Wal.
Lees verder op bndestem
In Colorado, Indos are meeting regularly to share a meal and build community. The Colorado Kumpulan is hosted by Lies Dohne and Teda DaCosta. The group of 40+ members meet for lunch every month at different restaurants, mostly Asian, in the greater Denver Area.
Laat het gehaktbroodje uit de supermarkt maar links liggen, want we hebben een culinaire tip. In het brugwachtershuisje bij de Lage Erfbrug scoor je iedere zaterdag frikadel pan: het beroemde Indische broodje bal van Ap Halen.
Iedere zaterdag openen Albert en zijn vrouw Marjolein de deuren van het gebouwtje in Delfshaven, waar je tussen 13.00 en 17.00 ballen kunt afhalen.
Lees verder op indebuurt.nl
Op 8 februari 2023 overhandigde de commissie het adviesrapport ‘Deel en Verbind’ aan de overheid.
U kunt het rapport HIER downloaden